Desátá edice Warhammer 40000
Jak už bývá zvykem, Games Workshop se opět pochlubil něčím novým na letošním Adepticonu. Tentokrát to bylo velké prohlášení, na které většina z nás čekala. Onou velkou novinkou je desátá edice Warhammeru 40 000, nejpopulárnější wargamingové deskové hry s miniaturami z dystopické budoucnosti. Takové prohlášení doprovází skvělý trailer uvádějící novou kapitolu, kolem které se bude točit celý narativ nové edice, tedy kolem Space Marinů a Tyranidů. Novinky sledujeme i přinášíme vám z webu warhammer-community.com. Článek budeme pravidelně aktualizovat podle vydaných novinek o desáté edici.
Tenhle rok (zhruba od léta) se duch Warhammeru 40 000 ponese ve zcela nové edici. Pro nás to znamená nové modely, nová pravidla a další příběhové kapitoly. Už teď můžeme vidět nádherný model primarchy Liona z kapituly Dark Angels! Desátá edice obecně slibuje krom modelů i kompletní revizi všech statistik u všech jednotek ve hře a celkové zjednodušení hry. Vývojáři sami rádi zdůrazňuji, že hra bude jednodušší, nikoli však jednoduchá. Ty nejdůležitější informace ale rozebereme hezky postupně.
Přihřívání dystopické polívčičky
Každá edice má svého hlavního záporáka. Minule to byli Nekroni, teď to budou Tyranidé. Porážka Hive Fleet Leviathanu byla na Baalu jen předvoj. Nyní dorazil zbytek hordy, ale mnohem vyvinutější. Tyranidé jsou obecně známí tím, že sežerou vše, co žije. Impérium, které se zmítá v mnoha konfliktech v různých koutech galaxie na příliš mnoha frontách, je ve velmi nevýhodné pozici - jeho hlavní síly jsou daleko od zamořeného sektoru. Bzučivá ozvěna plížícího se Hivu tak zlověstně naznačuje blížící se masakr.
Už teď mnoho světů zoufale křupe v tlamách nenasytných predátorů. Kdokoli kdo není schopen adekvátně a hlavně rychle zareagovat, bude utopen v moři hemžících se drápů a čelistí. Ve vzduchu je cítit apokalypsa monstrózních rozměrů.
Císařští velitelé vysílají elitní úderné týmy terminátorů v zoufalé snaze zastavit nekonečný příliv Tyranidů, aniž by mohli využít celou sílu válečné mašinérie. Bude to ale vůbec k něčemu? Space Marines ale vytahuji staronové zbraně. Každý veterán si může vysloužit právo obléci posvátný oblek taktické zbroje Dreadnought, takže veteráni z válek a výprav minulých jsou oděni do těchto zbrojí ve víře, že zastaví, nebo alespoň pozdrží, valící se hladovou masu Tyranidů.
Zdroj: warhammer-community.com
Alfa a omega všeho - modely
Games Workshop nás s nadšením láká na novou startovní krabici s masivním obsahem. Dokonce se netají tím, že by to mohla být nejlepší krabice vůbec. Jaká bude skutečnost? Nato si ještě budeme muset počkat. Ačkoli už se můžeme těšit na startovní bednu s názvem Leviathan, která byla ohlášena na Warhammer Festu! Box bude obsahovat celkem 72 miniatur (25 pro Space Marines, 47 pro Tyranidy), exkluzivní Rulebook pro Warhammer 40k desátou edici, Mission Deck a všemi oblíbené listy s heraldikami pro Space Marines. Pokud vám angličtina není cizí, doporučujeme prozkoumat článek na Warhammer Community o Leviathan boxu, kde jsou rozebrané všechny dosud známe detaily.
Zdroj: warhammer-community.com
Je ale zjevné (a zdaleka ne tak překvapivé), že můžeme čekat nové boxy s terminátory pro Space Marines. Nedá se očekávat nějaké zásadní změny ve vzhledu jednotek Terminátorů, jelikož Games Workshop chce ctít svůj poctivě napsaný mamutí lore, ve kterém prastará technologie zbroje terminátorů ještě nebyla ničím překonána, tedy čekejme spíše menší úpravy.
Fanoušci tyranidů ovšem mohou o něco více zaplesat, protože je slíbeno výrazné osvěžení dosavadních modelů obohacené o nějakou tu porci zbrusu nových zubatých ohavností. Dá se tedy očekávat mnoho novinek, jejichž ohlášení se ještě teprve dozvíme.
Zdroj: warhammer-community.com
Pamatujete si ba Sly Marba? Nová doba přináší nové hrdiny a berzerkery, kteří se prokousávají svými protivníky a snímají z nich své trofeje. Nový model pro Space Marines (jak jinak) bude nový Lieutenant, který by měl Tyranidům pořádně zatopit. Pravděpodobně se bude jednat o model, který by sám o sobě měl vydržet velký nápor z okolního prostředí a zároveň si prosekat cesta ven (nebo dovnitř) z bitevní vřavy.
Zdroj: warhammer-community.com
Stejně jako Mariňáci dostávají nové modely, Tyranidé dohánějí skóre s novými Leapers. Jsou to rychlí a agilní lovci, kteří skočí po čemkoli, co jen trochu připomíná kořist. Loví ve smečkách, slibují vysokou pohyblivost a divoké výpady.
Zdroj: warhammer-community.com
Jak to bude s pravidly?
Hra a její systém by měl být kompletně přepracovaný, takže velké změny by měly být opravdu znát. Games Workshop si je vědom, že některé aspekty Warhammer 40 000 jsou až zbytečně složité. To by mohlo (a pravděpodobně tomu tak je) odrazovat nové potenciální hráče. Desátá edice by tedy měla poupravit křivku učení tak, aby do hry mohlo naskočit více hráčů a nepřevařit si u toho hlavu přespřílišnými pravidly. Všeho ale moc škodí. Dočkáme se tedy citelného zjednodušení, ale nikoli celkové jednoduchosti.
Stále se jedná o bohatou, na taktiku a strategii hlubokou, válečnou hru. Takže místo obrovského množství frakčních stratagemů bude mít hráč přístup k hrstce těch nejlepších. K dispozici bude také několik nových univerzálních stratagemů, které může každý hráč použít a budou tak moct reagovat na tah soupeře.
Podobná vylepšení budou všude - ve struktuře tahu (žádná Psychik fáze), výběru armády, morálce, terénu, misích, způsobech interakce postav s jednotkami a dalších situacích. Jednou z výraznějších změn je třeba pravidlo, že se Leader bude moct ještě před deploymentem trvale připojit ke zvolené jednotce po zbytek hry. Připojení Leadera pak bude přinášet jednotce zajímavé bonusy (viz obrázek). Je však určeno, u jakých jednotek je to možné.
Zdroj: warhammer-community.com
V následujících týdnech budeme moci sledovat další poodhalené střípky jednotlivých úprav..
Budování armády trochu jinak
Jednou z nejvýraznějších novinek je kompletní překopání sestavování armády skrze detachmenty, které provázely Warhammer po dekády. Společně s přepracovanými pravidly pro jednotky se tým vývojářů rozhodl lépe přizpůsobit možnosti naaranžování armády. Jednotky s označované jako „Troops“ už nebudou nutností k tomu, aby se mohli v armádě použít jednotky dalšího typu.
Power levely budou zrušeny, místo nich se hráč bude orientovat pouze podle bodů pro danou jednotku. Rozsahy bitev v bodových intervalech jsou nyní rozděleny na formáty:
Incursion = 1000 bodů
Strike Force = 2000 bodů
Onslaught = 3000 bodů
Bitvy na 500 jsou stále možné odehrát, nicméně je jasné, že pravidla a celé nastavení pravidel pro Warhammer 40000 je spíše nakloněno větším bitvám. Nicméně pro menší bitvy tu máme právě formát Boarding Actions. Stejně tak bude větší důraz na armádu poskládanou z jedné frakce. Přidat si do armády spojence bude stále možné, ale spíše pro volnější hraní.
Zdroj: warhammer-community.com
A teď ty hlavní změny kolem detachementů. Ty budou obsahovat speciální ability, vylepšení, stratagemy a určitá omezení. Typicky budete moc získávat za zvolený detachement stratagemy, ability a další výhody. Pouze výjimečně budou některé detachementy vázané na frakci. A jak taková pravidla v rámci detachementů budou vypadat v praxi? Třeba takový Tyranidský Invasion Fleet nabízí Hyper-Adaptations (viz následující obrázek).
Zdroj: warhammer-community.com
Nicméně každá z frakcí si ponechá své typické ability nehledě na to, jaký detachement používají. To znamená, že Orkové dále budou mít Waaagh!, Tyranidé mají Synapse, Astra Militarum má Orders a Space Mariňáci Oath of Moment.
Zdroj: warhammer-community.com
Ještě na chvilku zpátky ke stratagemům. Každý z nás asi zná stohy kartiček, ve kterých se stratagemy hledaly (hardcore mode byl takový, že se hledaly přímo v knihách). V nové edici by žádný z detachementů neměl přesahovat nabídku šesti stratagemů, které se pak dají kombinovat s dalšími dvanácti univerzálními. Jak takový stratagem vypadá? Ukažme si na příkladu prvního detachementu pro Space Marines - Gladius Task Force:
Zdroj: warhammer-community.com
Stratagemy nejsou to jediné, co budou detachementy přinášet. Společně s nimi přichází i enhancements, které nahradí současné Relics a Warlord Traits. K dispozici bude plejáda unikátních upgradů pro každy detachement. Narozdíl od stratagemů si hráč nebude moct vybrat z žádných univerzálních vylepšení, protože každý z nich bude vázaný na detachment a specifickou frakci. Příkladem může být Artificer Armour, který je součástí Gladius Task Force.
Zdroj: warhammer-community.com
Jak by tedy takové sestavení armády vypadalo? Skrze používání „Faction Keyword“ u jednotlivých modelů sestavíte armádu třeba podle tohoto vzoru:
- Armáda musí obsahovat aspoň jeden Charakter
- Můžete použít nanejvýš jeden model s keywordem „Epic Hero“
- Můžete použít jednotku se stejným datasheetem nanejvýš třikrát
- Zároveň můžete použít až šest jednotek různých datasheetů s keywordem „Battleline“ nebo „Dedicated Transport“
Pak si stačí zvolit jeden Charakter jako svého Warlorda a zvolit si misi, kterou budete chtít v rámci bitvy splnit.
Zdroj: warhammer-community.com
Pryč se starým, sem s novým? Vydrž chvilku
Největší změna se bude týkat datasheetů. Změní se způsob, jakým jsou základní informace na datasheetu prezentovány. Jen pro představu, hodně nám to připomíná současné warscrolly v Age of Sigmar. Každá jednotka má nová a přehodnocená pravidla, takže i každá armáda bude od prvního dne nové edice působit nově.
Navíc přibude i nová statistika v datasheetu, tzv. „OC“, neboli Objective Control. Tahle statistika bude říkat, jak moc dobrá je jednotka v držení objectivu. Mělo by to více zpřehlednit situaci v případě různých jednotek kolem objectivu a vyhodnocení jeho držení. Například jednotky Warriors, které byly předtím kategorizovány jako "Troops" budou mít obecně vyšší OC, než třeba elitní jednotky, protože hlavní úloha elitních jednotek je tlačit bojovou linii vpřed. Dost podobně na tom budou i kategorie Vehicles a Monsters (budou mít větší OC).
Leadership bude mít v nové edici úplně jinou váhu. Morálka jednotky bude podrobována Battle-shock testy. V bitvě bude hned několik faktorů, které spustí Battle-shock test, včetně situace kdy má jednotka poloviční sílu na začátku Command fáze. V tomto případě by mohla mít větší obtíže při dobývání objectivu, použití stratagemů nebo při taktickém ústupu. Pro úspěšné uhájení morálky je nutné pokořit hodnotu "LD", jak je znazorněno na příkladu níže - hodit dvěma D6 kostkami, kdy jejich součet kostek musí být stejný nebo vyšší hodnotě 6, aby jednotka prošla testem na morálku.
Zdroj: warhammer-community.com
A kam se poděly statistiky WS, BS, S a A? Ty teď budou na profilech zbraní pro lepší přehlednost na datasheetech. Každá zbraň má své statistiky, podle kterých se budou určovat úspěšné hody. Vše potřebné pro útok s danou zbraní už bude na jednom místě, tedy v jednotlivých číslech. Nebude potřeba dalšího textu pro vysvětlení. Zbraně (a jejich staty) však budou vázány k dané jednotce, tzn. že chainswordem to bude bolet více od Space Mariňáka, než třeba od takového kultisty.
Zdroj: warhammer-community.com
Další velkou změnu postihnou kodexy. V první den vydání nové edice budou datasheety pro každou armádu ke stažení zdarma, nebo k dispozici klasickou formou skrze balíčky karet. Následuje redukce pravidel pro každou armádu na pár stránek. Cílem téhle masivní redukce je zpřehlednit hru, aby hráč nemusel listovat ve třech knihách pro specifické pravidlo pro svoji jednotku. Klíčovým motivem změn je hlavně zábava. Vyberte si jednotky, které se vám líbí, vejděte se do bodového limitu a je to. Bude to jednoduchý a osvobozující systém otevírající dveře všem druhům zábavných, tematických nebo neobvyklých armád.
Zdroj: warhammer-community.com
A teď to přijde (stejně jsme to všichni čekali). Současná řada kodexů odchází do důchodu. Stejně tak i všechny datakarty. Pravidla v nich obsažená s novou edicí zkrátka nefungují. Pravidla pro všechny jednotky budou při uvedení na trh k dispozici zdarma online. Kodexy budou pravděpodobně tvořit spíše zásobník loru pro vaši armádu, nicméně stále budou vycházet nové se speciálními pravidly, ale nemělo by to zvlášť navýšit složitost hry.
Zdroj: warhammer-community.com
Je tu jedna výjimka, kterou je třeba zmínit. Knihy Arks of Omen zůstanou aktuální pro novou edici, takže budou nadále relevantní pro hraní (třeba Boarding Actions misí). Dobrá zpráva i pro hráče holdující Crusade kampaním, kteří si během svých narativních her vybudovali mocné zástupy válečníků a chtějí si svou křižáckou armádu přenést i do nové edice, existují pravidla, která vám to umožní.
Boarding Actions – Nový formát ve Warhammer 40000
Kromě pokračující podpory kampaňové Crusade, přinese nová edice i zcela nový formát hraní – Boarding Actions. Tenhle způsob hraní je navržený tak, aby hráči snadno vytvořili své armády a stejně tak snadno začali hrát. Oproti Combat Patrol jsou bedny s modely menší a uzpůsobené právě tomuto formátu.
Tato zjednodušená verze bitev Warhammeru 40000, která je ideální pro začátečníky, ale také to znamená, že každý, kdo zakládá nové armády, má možnost velmi rychlé hry, aniž by musel postavit a nabarvit modely na bitvy o 2000 bodech.
Pravidla a scénáře pro Boarding Actions jsou v knihách Arks of Omen: Abaddon, která by zároveň měla být kompatibilní s novou edicí. Není ale potřeba kupovat všechny knihy, protože základní pravidla pro Boarding Actions jsou napsaná v té první. Samozřejmě sumáře pravidel a misí ze všech knížek jsou dostupná i na různých webech.
Zdroj: warhammer-community.com
Často kladené otázky (F&Q)
Jedná se o zcela nové vydání?
Nová desátá edice Warhammeru 40000 je kompletní revizí hry. Každý jednotlivý prvek hry byl od základu přepracován a přepsán pro zcela nový a ucelenější zážitek ze hry. Spousta pravidel zůstává stejná, ale není jediného pravidla, které by nebylo přehodnoceno a případně přepsáno tak, aby v novém systému lépe fungovalo.
Bude se hrát rychleji a snadněji?
Games Workshop vychází ze zpětné vazby hráčů Warhammer 40k z 9. edice. Hodně se budou řešit situace, ve kterých při hraní musíte mít rozloženo na stole 2 – 3 knihy, abyste pokryly všechny pravidla. Tohle se velmi razantně změní. To by měly vyřešit nové zdarma stažitelné datasheety pro každou armádu.
Dále jsou pravidla pro každou frakci zredukovaná na pár stránek. To by opět mělo zlepšit přehlednost hry a snížit herní čas. Společně s menšími pravidly bude i méně stratagémů, relikvií a dalších speciálních pravidel. Některé stratagemy budou univerzální pro všechny frakce, navíc se budou moci používat „reaktivněji“, tedy že například budete moct použít stratagem v soupeřově tahu za specifických okolností.
Jak snadné je dostat se do hry?
Pro rychlé zapojení se do bitev Warhammeru 40 000 bude sloužit právě nový formát – Borading Patrol, který nabízí bitvy na malý počet bodů s relativně malým počtem modelů a zjednodušenými pravidly. Za tímto účelem vychází i nové boxy „Boarding Patrol“ pro každou frakci s modely poskládanými tak, abyste do tohoto formátu mohli ihned naskočit.
Bude dosavadní kodexy kompatibilní s novou edicí Warhammer 40 000?
Miniatury by stále měly být relevantní. Kodexy však projdou značnou proměnou a budou fungovat jinak. Stejně jako to bývá u nově vydaných edic, kodexy ze starších budou prostě zastaralé. Stále ale poslouží jako zdroj loru a příběhového podloží pro vaše armády.
Vrací se univerzální speciální pravidla?
Krátká odpověď zní ano. Návrhářské studio Warhammeru se nakonec rozhodlo, že mít stejné speciální pravidlo pod tuctem či více samostatnými názvy u různých frakcí začalo být trochu překážkou hladkého chodu hry, už jen proto, že mnoho hráčů je stejně jednoduše označovalo jediným názvem, jako například „Deep Strike“ a „Feel No Pain“.
Přibude nová statistika OC. Co to je?
OC je zkratka pro Objective Control a je to měřítko toho, jak dobře dokáže jednotka držet daný bod. Více podrobností doplníme, až vyjdou najevo další informace.
Kdy si mohu pořídit novou krabici a začít hrát?
Do vydání nové edice je ještě nějaký čas. Dobu vydání nové edice budeme pečlivě sledovat. Do té doby bude mít Games Workshop spoustu dalších novinek.